Diabetespatiënten

Een goede voetverzorging is van groot belang wanneer u diabetes hebt. Suikerziekte is een ziekte met een sluipend proces over het hele lichaam. De voet verdient grote aandacht. Kleine wondjes aan de voet kunnen namelijk aanleiding geven tot ernstige gevolgen. Het is van groot belang uw bloedsuikerspiegel onder controle te houden. Voeding en beweging zijn in dat opzicht uitermate belangrijk. Op die manier kan u volgende complicaties voorkomen of beperken:

Neuropathie of aantasting van de zenuwen

Hierdoor zal uw gevoelsgewaarwording of pijnsensatie in de voet geleidelijk aan verminderen of zelfs geheel verdwijnen. Zo kan u onopgemerkt wondjes, kloofjes en blaren krijgen. Door de verstoorde werking van de zenuwen kan eveneens de vorm van de voet veranderen.

(Micro)angiopathie of slechte doorbloeding

Suikerziekte vernauwt de bloedvaten. Het bloed stroomt minder gemakkelijk naar de huid van uw voeten en vooral uw tenen. Wondjes genezen minder snel en kunnen gemakkelijk ontsteken.

Patiënten die diabetes hebben, kunnen 2x per jaar een beroep doen op een erkend podoloog.
Ze hebben recht op een tussenkomst van de mutualiteit. U dient hiervoor in het bezit te zijn van een diabetespas (aan te vragen via de huisarts of endocrinoloog) en een voorschrift podologie (door huisarts of endocrinoloog).

Tips bij de verzorging van een diabetesvoet:
  • Was uw voeten dagelijks, maar kortstondig. Te lang in het water zitten verweekt immers de huid en verhoogt het risico op infecties.
  • Droog uw voeten goed af, zeker tussen de tenen.
  • Smeer uw voeten in met een vochtinbrengende crème, doch niet tussen de tenen.
  • Kijk uw voeten dagelijks na om eventuele problemen snel op te sporen. Maak gebruik van een spiegel om de voetzool te controleren.
  • Draag goed passende, stevige schoenen die voldoende breed en groot genoeg zijn.
  • Controleer dagelijks uw schoen op oneffenheden en vreemde voorwerpen zoals steentjes voor u hem aantrekt.
  • Best draagt u niet-knellende katoenen sokken zonder naad.
  • Knip uw nagels recht af en niet te kort. Gebruik hierbij geen scherpe voorwerpen.
  • Vermijd blootsvoets lopen, alsook het dragen van aanstekers of slippers.