Helga Mennen - Podologie-Kinesitherapie

© 2018 Helga Mennen bvba - all right reserved

Design by Koen Vermeulen

Diabetespatiënten

Een goede voetverzorging is van groot belang wanneer u diabetes hebt. Suikerziekte is een ziekte met een sluipend proces over het hele lichaam. De voet verdient grote aandacht. Kleine wondjes aan de voet kunnen namelijk aanleiding geven tot ernstige gevolgen. Het is van groot belang uw bloedsuikerspiegel onder controle te houden. Voeding en beweging zijn in dat opzicht uitermate belangrijk. Op die manier kan u volgende complicaties voorkomen of beperken:

Neuropathie of aantasting van de zenuwen

Hierdoor zal uw gevoelsgewaarwording of pijnsensatie in de voet geleidelijk aan verminderen of zelfs geheel verdwijnen. Zo kan u onopgemerkt wondjes, kloofjes en blaren krijgen. Door de verstoorde werking van de zenuwen kan eveneens de vorm van de voet veranderen.

(Micro)angiopathie of slechte doorbloeding

Suikerziekte vernauwt de bloedvaten. Het bloed stroomt minder gemakkelijk naar de huid van uw voeten en vooral uw tenen. Wondjes genezen minder snel en kunnen gemakkelijk ontsteken.

Patiënten die diabetes hebben, kunnen 2x per jaar een beroep doen op een erkend podoloog.
Ze hebben recht op een tussenkomst van de mutualiteit. U dient hiervoor in het bezit te zijn van een diabetespas (aan te vragen via de huisarts of endocrinoloog) en een voorschrift podologie (door huisarts of endocrinoloog).

Tips bij de verzorging van een diabetesvoet:

Meer informatie over diabetes www.diabetes.be